Välkommen till Närfrisören

4 augusti, 2017 0 av StormskärsAnna

”Jag är den första att hålla med att vård ska ha en särställning. Men inte negativ särställning.”

Den senaste tiden har varit hektisk med mycket jobb. Mycket har fått försakas, så också min omsorg om håret. Det är i desperat behov av uppfräschning och nu kan jag inte längre ignorera det.

Sagt och gjort, jag bestämmer mig för att ringa och boka en frisörtid. Jag väntar med att ringa till imorgon lunch. Då har jag tid att komma ifrån.

Måndag lunch
Jag söker upp den enda frisör som finns i området, Närfrisören. De servar 5000 personer och samtliga kunder kommer från små öar med dåliga färjeförbindelser, så vilken tid man får är rätt väsentlig om besöket inte ska ta en halv dag.
Jag hittar numret på den trevliga hemsidan med leende frisörer och kunder. Det hela ser gemytligt och förtroendeingivande ut.

Jag slår numret och väntar.
Telefonsvarare: ”Välkommen till Öckerö Närfrisör. Våra telefontider är kl 8-10. Du vet väl om att du kan ringa vår hårrådgivning dygnet runt på 1088, Frisör online. Välkommen åter.”

Irriterad över att inte ha fått uträtta mitt ärende, inser jag att jag måste avsätta tid för detta imorgon också.

Tisdag kl 8.50

Mitt morgonmöte börjar kl 9 så jag ringer frisören innan det startar.
Telefonsvarare: ”Välkommen till Öckerö Närfrisör. Våra tider är slut för dagen. Du vet väl om att du kan ringa vår hårrådgivning…”

Jag lägger på. Vilka tider är slut undrar jag i mitt stilla sinne?

Onsdag kl 07.59

Nu gör jag mig redo. Jag ska vara först att ringa. Jag har ett möte som börjar kl 8 som jag helt enkelt får komma sent till. Håret måste komma i första hand nu.
Telefonsvarare: ”Välkommen till Öckerö Närfrisör. Vi ringer upp dig på det nummer du ringer ifrån ca kl 10:15. Vill du bli uppringd en senare tid?”

Nej, jag vill ha en tidigare tid. Det är nu jag kan prata, men jag inser mitt underläge och accepterar motvilligt tiden jag ska bli uppringd. 10:30 har jag en viktig presentation för ledningen och jag vill hinna förbereda mig ordentligt innan. Nåväl, samtalet kan väl inte ta så lång tid. Jag ska ju bara boka en klippning.

Onsdag kl 10:15
Jag lämnar konferensrummet. Tycker inte att alla kollegor behöver höra mitt samtal med frisören.
10:20 Inget samtal än.
10:25 Inget samtal än.
10:27 Ledningsgruppen kommer in.
10:30 Telefonen ringer
Det är otroligt pinsamt att behöva ta samtalet precis när mötet ska börja men jag ser inget val.

Jag: ”Hej det är Anna.”
Frisör: Hej, det här är Frisörassistent Tina. Du hade ringt.
Jag: Ja jag vill ha tid för färgning och klippning.
Frisör: Våra akuttider är slut för idag. Är det illa?
Jag: Ja, hårtopparna är helt kluvna och jag har en utväxt i benan.
Frisör: Ajdå, jag förstår. Du får försöka ringa imorgon igen så ska vi se vad vi kan göra då.
Jag: Men jag ringer ju nu. Jag behöver inte ha en tid idag, men vi kan väl boka en så det är klart?
Frisör: Ring imorgon. Du vet väl att du kan ringa redan kl 7?
Jag: Nej, det står att ni har telefontid mellan 8-10.
Frisör: Ja vi vi börjar ringa då, men du kan ringa redan kl 7 så har du större chans att komma fram.

Torsdag kl 06:30

Klockan ringer tidigt. Jag vill hinna duscha och göra mig i ordning innan jag ringer frisören.

Kl 07:05
Telefonsvarare: Välkommen till Öckerö Närfrisör. Vi ringer upp dig kl 08:40.

Hur många hann ringa innan mig på de 5 minutrarna? Nåväl, jag accepterar.

Kl 09:00
Frisören har inte ringt än. Jag måste gå på toa, men tänk om de ringer precis då. Jag tar med mig telefonen och Tina ringer precis när jag satt mig.

Jag: Hej det är Anna, jag med de kluvna hårtopparna.
Frisör: Ja hej. Vi har en akuttid kl 10 idag.
Jag: Idag? Jag hinner inte dit på så kort varsel.
Frisör: Nähä, då finns det inga tider kvar.
Jag: Kan jag inte bara boka en tid till nästa vecka?
Frisör: Nej det går inte. Alla bokningsbara tider är slut.
Jag: Okej, men när har ni en tid då?
Frisör: Vi har inga lediga tider den här månaden.
Jag: Okej, men låt mig få boka en nästa månad istället.
Frisör: Det klarar inte vårt system av.
Jag: Men hur ska jag göra då?
Frisör: Du får försöka boka en akuttid.

Fredag
Jag orkar inte prata mer med frisören så jag ställer inte klockan på ringning.
Håret hänger stripigt ner längs mina axlar. Läget känns desperat. Jag bestämmer mig för att ge Hårrådgivningen en chans.

Efter 20 minuters telefonkö svarar en man.

Hårrådgivningen: Du pratar med Max, hårfrisör, hur kan jag hjälpa dig?
Jag: Jag behöver klippa håret. Topparna är kluvna och jag har en ful utväxt.
Hårrådgivningen: Det låter ju inte bra, säger Max bekymrat. Har du försökt med en hårinpackning?
Jag: Hur ska en hårinpackning ta bort mina kluvna toppar?
Hårrådgivningen: Nej du har rätt, du måste till en frisör men det här kan kanske lindra under tiden. Du tillhör Öckerö ser jag. Deras telefonnummer är…

Lördag

En vecka har gått och någon tid är inte i sikte. Jag gör en sökning på frisörer och får fram Frisör online. Långt ut i högerkanten ser jag en knapp som lyser Boka. Ivrigt klickar jag på den. En strimma av hopp tänds.
Jag får välja om jag vill träffa en frisör eller manikyrist. Här kan jag ange vilka dagar jag kan och inte kan. Jag klickar på Skicka och tänker att det hela verkar för bra för att vara sant.
Sidan säger att jag kommer få ett mail när jag har fått svar, men av sekretesskäl, måste jag logga in med mitt bank-ID för att läsa det.

Tisdag
Något mail har fortfarande inte kommit så jag chansar och loggar in på Frisör online ändå. Där ligger faktiskt ett svar från Öckerö Närfrisör.

Hej Anna!
Jag föreslår att du ringer för att boka en akuttid.
Våra telefontider är 8-10, men du kan ringa redan kl 7.

Med vänlig hälsning
Tina, Frisörassistent

Tack och lov går det inte till så här när man bokar en frisör. Inte heller om jag ska boka service på bilen, bankrådgivning, eller tandläkare. Populära instanser kan förstås vara svårbokade, men det går alltid att ställa sig i kö eller välja ett annat alternativ.

När det gäller vården fungerar det dock exakt så här. Samtliga scenario ovan, har jag själv fått uppleva med den lokala vårdcentralen. Privata alternativ i vården, eller offentlig sektor överhuvudtaget, är ett infekterat ämne och många hävdar att sjukvård inte kan likställas med övriga tjänster. När en människa är sjuk ska hen inte ses som en kund, utan ska få den vård som krävs.
Jag är den första att hålla med att vård ska ha en särställning. Men inte negativ särställning.

Ingen vettig människa hade accepterat scenariot ovan. Vi är vana att kunna välja frisörsalong, frisör, datum och tid. Vi kan ringa och boka under affärstider och även på lördagar. När det är stängt, finns självklart en bokningsfunktion på internet som även visar frisörernas kalender.
Varför accepterar vi då den misär som pågår vid landets vårdcentraler? Det är ju då vi verkligen behöver snabb och professionell hjälp, men det är då vi får utstå som mest.

Den dagen den offentliga vårdcentralen fungerar lika smidigt som min frisör, kan jag börja överväga att acceptera en offentligt styrd vård utan vinster. Fram till dess står jag fast vid min övertygelse om att marknadsekonomi löser kundernas problem och önskemål på bästa sätt.

Anna Isaksson

Please follow and like us: