USP – Unique Selling Point

USP – Unique Selling Point

18 mars, 2019 0 av StormskärsAnna

Jag har alltid skrivit mycket. Allt från användarmanualer till politiska blogginlägg. Däremot har jag aldrig skrivit en bok, men det är klart att tanken har slagit mig flera gånger.

Det första jag ville göra var att kolla med ett förlag om idén överhuvudtaget var gångbar. Jag kontaktade en gammal kollega och vän som driver förlaget Idus och Visto. Vi träffades över en frukost hemma hos henne och hon ställde genast en massa frågor som jag inte ens hade reflekterat över.

  • Vem ska köpa din bok? Vad är din USP?

USP tänkte jag. Vad menar hon? Jag vill bara skriva av mig för att det är roligt.

Unique Selling Point har jag fått lära mig nu och jag är glad åt att hon var så direkt och ärlig i vad som krävdes utav mig.

Det första jag fick fundera över, var alltså vem vill köpa min bok? För mig var det viktigt att det inte skulle vara en beställningsbok där någon styrde innehållet. Jag jobbade istället fram en målgrupp som jag själv tror på.

Den typiske läsaren ser jag som en person som står i startgroparna att starta eget företag. Det kan också vara en person som har drivit företag ett tag, men vill känna igen sig i någon annan. Kanske kan boken också få en ung student att välja företagandet.

Drömmen är att alla politiker ska läsa boken. Den första som ska få ett gratis exemplar är finansministern.